SUBHASHITHANI:608
कपाल-सन्धिर् विज्ञेयः केवलं सम-सन्धिकः ।
सम्प्रदानाद् भवति य उपहारः स उच्यते ॥ ११७ ॥
kapāla-sandhir
vijñeyaḥ kevalaṃ sama-sandhikaḥ |
sampradānād bhavati ya upahāraḥ sa ucyate || 4.117 ||
Peace on equal terms is
known as Kapala sandhi, that brought out by offering gifts is called Upahara.
सद्भिस् तु सङ्गतः सन्धिर् मैत्री-पूर्व उदाहृतः ॥ ११८ ॥
santāna-sandhir vijñeyo dārikā-dāna-pūrvakaḥ |
sadbhis tu saṅgataḥ sandhir maitrī-pūrva udāhṛtaḥ || 4.118 ||
सम्पत्तौ वा विपत्तौ वा कारणैर् यो न भिद्यते ॥ ११९ ॥
yāvad āyuḥ-pramāṇas tu samānārtha-prayojanaḥ |
sampattau vā vipattau vā kāraṇair yo na bhidyate || 4.119 ||
सङ्गतः सन्धिर् एवायं प्रकृष्टत्वात् सुवर्णवत् ।
तथान्यैः सन्धि-कुशलैः काञ्चनः समुदाहृतः ॥ १२० ॥
saṅgataḥ sandhir evāyaṃ
prakṛṣṭatvāt suvarṇavat |
tathānyaiḥ sandhi-kuśalaiḥ
kāñcanaḥ samudāhṛtaḥ || 4.120 ||
Sangata is also called ‘Kanchana’
because of its excellence, like that of gold, by those adept in forming
alliances.
आत्म-कार्यस्य सिद्धिं तु समुद्दिश्य क्रियेत यः ।
स उपन्यास-कुशलैर् उपन्यास उदाहृतः ॥ १२१ ॥
ātma-kāryasya
siddhiṃ tu samuddiśya kriyeta yaḥ |
sa upanyāsa-kuśalair upanyāsa udāhṛtaḥ || 4.121 ||
The peace effected for the
purpose of achieving one’s objective is called Upanyasa by those who are adept
in the doctrine of peace-making.
मयास्योपकृतं पूर्वं ममाप्य् एष करिष्यति ।
इति यः क्रियते सन्धिः प्रतीकारः स उच्यते ॥ १२२ ॥
mayāsyopakṛtaṃ
pūrvaṃ mamāpy eṣa kariṣyati |
iti yaḥ kriyate sandhiḥ pratīkāraḥ sa ucyate || 4.122 ||
Peace achieved on the
principle – ‘ that I have helped him before and he will do the same for me now’ is
known as pratikaarah.
उपकारं करोम्य् अस्य ममाप्य् एष करिष्यति ।
अयं चापि प्रतीकारो राम-सुगृईवयोर् इव ॥ १२३ ॥
upakāraṃ
karomy asya mamāpy eṣa kariṣyati |
ayaṃ cāpi pratīkāro rāma-sugṛīvayor iva || 4.123 ||
I will render service to
him, he will also repay it to me – alliance formed with such intention is also
called Pratikara, like those between Rama and Sugreevaa.
एकार्थां सम्यग् उद्दिश्य यात्रां यत्र हि गच्छतः ।
सुसंहित-प्रयाणस् तु सन्धिः संयोग उच्यते ॥ १२४ ॥
ekārthāṃ
samyag uddiśya yātrāṃ yatra hi gacchataḥ |
susaṃhita-prayāṇas tu sandhiḥ saṃyoga ucyate || 4.124 ||
Alliance formed for the
purpose of achieving a common goal between two parties is called Samyoga.
आवयोर् योध-मुख्याभ्यां मद्-अर्थः साध्यताम् इति ।
यस्मिन् पणः प्रक्रियते स सन्धिः पुरुषान्तरः ॥ १२५ ॥
āvayor
yodha-mukhyābhyāṃ mad-arthaḥ sādhyatām iti |
yasmin paṇaḥ prakriyate sa sandhiḥ puruṣāntaraḥ || 4.125 ||
The army chieves of both
parties agreeing to achieve the common goal, such stipulation for the alliance
is called ‘Purushantara’.
त्वयैकेन मदीयो ऽर्थः सम्प्रसाध्यस् त्व् असाव् इति ।
यत्र शत्रुः पणं कुर्यात् सो ऽदृष्ट-पुरुषः स्मृतः ॥ १२६ ॥
tvayaikena
madīyo 'rthaḥ samprasādhyas tv asāv iti |
yatra śatruḥ paṇaṃ kuryāt so 'dṛṣṭa-puruṣaḥ smṛtaḥ || 4.126 ||
My purpose will be accomplished
only by you; where the enemy makes such a promise, such an alliance is called’
Adhrishta purusha’.
यत्र भूम्य्-एक-देशेन पणेन रिपुर् ऊर्जितः ।
सन्धीयते सन्धि-विद्भिः स चादिष्ट उदाहृतः ॥ १२७ ॥
yatra
bhūmy-eka-deśena paṇena ripur ūrjitaḥ |
sandhīyate sandhi-vidbhiḥ sa cādiṣṭa udāhṛtaḥ || 4.127 ||
Where a deal is made for
peace with a powerful enemy by ceding a portion of the territory is called ‘Adishta’
by experts in alliances.
SRI KRISHNAYA THUBHYAM NAMAH
No comments:
Post a Comment